رژیم دش چیست و چگونه لاغر می کند؟

رژیم دش چیست و چگونه لاغر می کند؟

رژیم دش یکی از رژیم های لاغری و تناسب اندام پرطرفدار در سرتاسر دنیاست چرا که این نوع رژیم غذایی برای افراد با بیماری هایی همچون دیابت و فشارخون هم می تواند مسمر ثمر باشد.رژیم دش

رژیم دش

هدف رژیم غذایی دش
پایین آوردن فشار خون و جلوگیری از بالا رفتن آن

 ادعای طرفداران رژیم دش
داشتن یک الگوی سالم غذایی یک نکته ی بسیار مهم در پایین آوردن فشار خون است.در ضمن باعث کاهش وزن هم می شود.

برنامه غذایی رژیم دش شامل چه مواد غذایی است

 

مصرف یکسری مواد مغذی مثل پتاسیم –کلسیم-پروتئین-فیبر برای پایین آوردن فشار خون ضروری است.با خوردن میوه ها و سبزیجات و غلات کامل و پروتئین و لبنیات کم چرب این مواد مغذی را دریافت خواهید کرد. در ضمن برای بالا رفتن فشار خون باید از خوردن گوشت قرمز پرچرب و شیرینی های چرب و پرکالری اجتناب کرد و مصرف نمک را نیز کاهش داد.

 رژیم دش

رژیم دش چیست و چگونه لاغر می کند

چگونگی کارکرد رژیم غذایی دش
در رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری دش روزانه باید ۸-۶ سهم غلات، ۵-۴ سهم میوه ها و سبزیجات، ۳-۲ سهم لبنیات کم چرب با بدون چربی، ۶ یا کمتر سهم گوشت قرمز کم چرب، ۱ سهم معادل ۲۸ گرم مرغ و ماهی، ۵-۴ سهم آجیل و دانه های روغنی و بنشن در هر هفته ۳-۲ سهم روغن ها و چربی ها و ۵ سهم یا کمتر را به شیرینی جات اختصاص دهید.

این رژیم توصیه می کند مصرف سدیم را در ابتدا به کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز و بعد از مدتی به زیر ۱۵۰۰ میلی گرم برسانید.در این رژیم غذایی لازم نیست زیاد به خودتان سخت بگیرید.در هر وعده ی غذایی می توانید یک وعده سبزیجات را بگنجانید و مثلا به همراه وعده ی غذایی دیگر فقط میوه بخورید . می توانید مثل گیاهخواران در هفته ۲ وعده یا بیشتر را به غذاهای بدون گوشت اختصاص دهید . در غذاهایتان سعی کنید از طعم دهنده های گیاهی و ادویه ها زیاد استفاده کنید تا کمبود نمک را در غذا زیاد احساس نکنید .

در ضمن انجام فعالیت های ورزشی هم نباید فراموش شود. اگر هدفتان از دنبال کردن این رژیم کاهش وزن است بهتر است با پزشکتان مشورت کنید تا برنامه ی غذایی تان را بر این اساس تغییر دهد و از آنجایی که تاکید رژیم دش روی خوردن غذاهای سالم است با دنبال کردن آن می توانید وزنتان را هم کاهش دهید .فقط کافی است فعالیت بدنی تان را زیاد کنید و کمتر غذا بخورید.

چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم؟
مقادیر زیادی سبزیجات و غلات کامل بخورید چراکه این مواد غذایی حاوی فیبر و کلسیم و پروتئین و پتاسیم هستند و مصرف آنها باعث پیشگیری از بالا رفتن فشار خون می شود.

 آیا با دنبال کردن این رژیم وزنتان پایین خواهد آمد؟
با دنبال کردن قوانین این رژیم غذایی و کم کردن کالری دریافتی وزنتان کاهش خواهد یافت.با اینکه هدف اولیه ی ابداع این رژیم کاهش وزن نبوده است ولی برخی تحقیقات ثابت کرده اند که دنبال کردن رژیم دش باعث کاهش وزن هم می شود در زیر ۲ تا از این تحقیقات را بررسی می کنیم:

۱-در تحقیقی که در سال ۲۰۱۰منتشر شد از ۱۴۴ نفر از بزرگسالانی که دچار چاقی یا اضافه وزن بودند و فشار خونشان هم بالا بود خواسته شده بود که که یکی از ۳ رژیم دش یا رژیم غذایی دش به همراه انجام ورزش و شرکت در کلاس های کاهش وزن و یا یک رژیم غذایی کنترلی که در آن افراد مجبور نبودند عادات غذایی مورد علاقه شان را ترک کنند را دنبال کنند. بعد از ۴ ماه مشاهده کردند که افرادی که رژیم دش را دنبال کرده بودند ۱۹ پوند وزن کم کرده بودند در حالیکه که گروه های دیگر فقط میزان کمی وزن کم کرده بودند یا اینکه حتی نتیجه ی عکس گرفته بودند یعنی اضافه وزن هم پیدا کرده بودند.

۲- در تحقیق دیگری که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد محققان به طور تصادفی ۸۱۰ نفر از بزرگسالان با فشار خون مرزی یا متوسط را در ۳ گروه قرار دادند . به گروه اول یکسری توصیه های کلی برای کنترل فشار خون کردند. در مورد گروه دوم قرار شد روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کنند و ورزش کنند و مصرف الکل را کاهش دهند تا وزنشان پایین آید.گروه سوم هم همان کارهای گروه دوم را کردند ولی به آنها توصیه شد که توصیه های رژیم دش را نیز دنبال کنند.بعد از ۱۸ ماه گروه دوم به طور میانگین ۸ پوند وزن کم کردند در حالیکه گروه سوم تقریبا ۹٫۵ پوند وزن کم کردندو میزان کاهش وزن گروه اول خیلی پایین تر از ۲ گروه دیگر بود.

 رژیم دش چگونه لاغر می کند

رژیم دش بهترین رژیم لاغر برای دیابتی ها و بیماران فشارخون

آیا این رژیم غذایی برای سلامتی قلب و عروق هم مفید است؟
پاسخ مثبت است چراکه تحقیقات نشان داده است که فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی –نارسایی قلبی و سکته را افزایش می دهد و رژیم دش می تواند باعث پایین آمدن فشار خون شود.همچنین ثابت شده است که دنبال کردن این رزیم باعث افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش سطح کلسترول بد و تری گلیسیریدها(نوعی چربی که افزایش سطح آن ارتباط زیادی با ابتلا به بیماری های قلبی دارد)می شود. از آنجایی که در رژیم دش مصرف زیاد میوه ها و سبزیجات و مصرف کم چربی های اشباع شده و قند و نمک توصیه شده است موسسه ی سلامت به آن لقب رژیم سلامتی قلب را داده است.

رژیم دش،رژیم لاغری دیابتی ها

آیا این رژیم غذایی از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند و یا آن را کنترل می کند؟
تحقیقات خیلی کمی صحت این موضوع را تایید می کنند ولی به طور کلی گفته شده است که رژیم دش یک الگوی غذایی ایده آل برای پیشگیری و کنترل بیماری دیابت است. علاوه بر این در رژیم غذایی دش توصیه های انجمن دیابت آمریکا گنجانده شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *