بخور و لاغر شو دکتر اورنیش

بخور و لاغر شو دکتر اورنیش

Eat More, Weigh Less: Dr Dean Ornish

Eat More

روشی بخور و لاغر شو دکتر اورنیش توسط متخصص قلب دکتر دین اورنیش بنیان گذاشته شد. او تحقیقات زیادی در مورد کنترل و پیشگیری در بیماری قلبی CAD داشته و در پی آن به روشی از رژیم خاص غذایی و روش زندگی lifestyle رسید و آن را درکتابی با نام “بیشتر بخوریم و لاغر شویم ” ارایه کرد. او معتقد است که که تغذیه خیلی کم چرب بهترین راه برای کاهش وزن و حفظ سلامت قلب بوده و  همچنین باید مصرف کربوهیدرات‌های فرآوری شده (مانند نان سفید و برنج) را تا حد زیادی کاهش دهیم و با مصرف فراوان غلات سبوسدار و میوه و سبزی از اثرات مثبت آن استفاده کنیم. برنامه بر این پایه مستقر است که برای لاغر شدن باید مقدار کالری وارده به بدن کمتر از مقدار کالری‌ای باشد که سوزانده و از بدن خارج می‌شود و برای رسیدن به این هدف آسانترین راه کاهش مصرف چربی است (هر گرم چربی ۹ کالری و هر گرم پروتئین یا کربوهیدرات تنها ۴ کالری دارد.)

این رژیم  شباهت زیادی به روش گیاه خواری .  و با توجه به اینکه دکتر اورنیش متخصص قلب بوده ، بسیاری از توصیه های او برای این بیماران بسیار موثر و کاربردی است.  بر خلاف برخی کتاب های پرشکی توضیحات دکتر اورنیش روان و کاربردی است. نکته  ی اصلی  که او مطرح می کند استفاده از مواد غذایی با فیبر بالا و چربی کم است . نوعی رژیم گیاه خواری است که هم در کاهش وزن کمک حال ماست و هم ما را سالم نگه می دارد.

همراهی و حضور ورزش در این رژیم غذایی موجب می شود تا  سوخت و ساز چربی ها موثر تر باشد

با توجه به رژیم دکتر اورنیش مواد مقدار مواد غذایی خورده شده از نظر اندازه و کمیت اهمیت ندارد بلکه انچه خورده می شود مهم است. به همین دلیل او مواد قابل خوردن را برای فرد به چند دسته تقسیم می کند .

۱)        آن دسته ای که فرد  همیشه و در همه حال می تواند اسفاده کند و محدودیتی در مصرف ندارد. موادی مثل حبوبات و غلات و انواع باقلا و لوبیا و سبزی ها و میوه ها

۲)        دسته مواد غذایی که بهتر است مقدار کمتری استفاده شود . مانند لبنیات (شیر و ماست و پنیر ) بخصوص کم چرب آن ، تخم مرغ آن هم فقط سفیده آن.

۳)        موادی که بهتر است از اصلا نخوریم یا خیلی کم استفاده کنیم . انواع گوشت ( فرقی ندارد قرمز  یا سفید باشد ) اما اگر می خواهیم گوشت بخوریم بهتر است ماهی و  در مقام بعد مرغ انتخاب شود و در هر حال گوشت قرمز  منع مصرف دارد. دانه های چرب مثل بادام و آفتاب گردان و انواع آجیل مصرف نشود بهتر است. سرخ کردنی ها و کره و مارگارین در این دسته قرار دارند.

طبق نظر دکتر اورنیش بهتر است کافین و الکل مصرف نشود.

طبق این رژیم مقدار کالری که از طریق چربی ها تامین می شود کمنر از ۱۰% است. به دلیل اینکه ممکن است رژیم احساس گشنگی زیادی ایجاد کند  وعده های غذایی زیاد با مقدار کم توصیه می شود . با موادی غذایی که همیشه می شود مصرف کرد احساس سیری به دست می آید بدون آنکه مقدار کالری زیادی وارد بدن شود.

بدن ما طوری طراحی شده که تمایل به  ذخیره مواد مازاد دارد. اگر شرایط رژیمی و روزه داری شروع شود بدن در مقابل این کم خوردن، واکنشی به صورت کاهش متابولیسم نشان می دهد. به این معنا که با کم خوری سوخت و ساز هم کم می شود و همین مقدار مواد غذایی کم هم دخیره می شود. در رژیم های غذایی سفت و سخت که مواد کمی وارد بدن می شود کاهش متابولیسم به طور وضوع دیده می شود. اما در روش دکتر اورنیش با توجه به اینکه هر زمان و هر قدر از غذاهای توصیه شده می شود استفاده کرد ، بدن هیچگاه نیازی برای کم کردن متابولیسم خود نمی بیند (به طور مدام غذا برای خوردن هست) حتی ممکن است سوخت و ساز بیشتر هم شود. مواد غذایی که همیشه می توان خورد دارای فیبر بالا بوده و چربی ندارد و کالری خود را از طریق کربو هیدرات تامین می کند. فیبر موجب می شود تا کربوهیدرات ها آرام تر جذب شود ، و پر بودن معده هم عاملی می شود تا گشنگی دیرتر ایجاد شود.

دکتر اورنیش توصیه می کند تا حداقل روزانه ۳۰ دقیقه و یا سه بار در هفته و هر بار یک ساعت ورزش متوسط  و فعالیت بدنی توسط بیمار انجام شود. البته ورزش های کششی و مدیتیش و ماساژ و یوگا هم طبق نظر او توصیه می شود. او معتقد است ورزش و مدیتیشن غذای روح هستند و هر گاه روح سیر باشد نیازی به پرخوری برای جسم نمی بیند.

به عنوان مزایای این روش می توان گفت که این رژیم غذایی می تواند علاوه بر کاهش وزن در کنترل و درمان بیماران دیابتی و فشار خون بالا و مشکلات قلبی کمک کننده باشد. گرسنگی و خالی بودن شکم فرد را نمی آزارد و به دلیل مصرف فیبر زیاد عملکرد دستگاه گوارش مناسب است.

به عنوان معایب در این روش مانند رژیم های گیاه خواری ممکن است به مکمل ویتامین نیاز داشته باشیم.

دکتر ابوالقاسم ابراهیمی

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *