تناسب اندام با افزایش متابولیسم بدن

تناسب اندام با افزایش متابولیسم بدن
تناسب اندام با افزایش متابولیسم بدن
تناسب اندام با افزایش متابولیسم بدن

تناسب اندام با افزایش متابولیسم بدن

شما می توانید با رعایت رژیم غذایی مناسب و در عین حال آسان، عمل متابولیسم (سوختن و ساز کالری در بدن) را در بدن خود افزایش دهید.  با افزایش متابولیسم بدنتان می توانید نسبت به فردی دیگر با سطح فعالیت، وزن، جنس، سن و رژیم غذایی یکسان وزن بیشتری کم کنید. اینکه بدن با چه سرعتی کالری ها را می سوزاند به عوامل متعددی بستگی دارد، مثلا بعضی افراد نرخ سوخت و ساز پایه بالاتری را به ارث می برند یا مردها نسبت به زنها سوخت ساز سریع تری دارند و همچنین سوخت ساز بدن بعد از ۴۰ سالگی نسبت به قبل کاهش پیدا می کند. این درست است که شما نمی توانید ژنتیک، جنسیت یا سن خود را کنترل کنید، ولی راهکارهایی وجود دارند که می توانید با کمک آنها تا حدودی به سوخت و ساز بدنتان سرعت ببخشید. در این مطلب درباره این راهکارها صحبت شده است.

 

مصرف چای سبز
از نوشیدنی های پرکالری، شیرین و سودا خودداری کنید. این نوشیدنی ها نه تنها احساس تورم به شما می دهد بلکه احساس خستگی نیز می کنید و باعث کاهش انرژی شما می شوند. نوشیدن چای سبز باعث افزایش سوخت و ساز و سرحال شدن بدن می شود. نوشیدن سه فنجان چای سبز در طول روز، متابولیسم بدن را تا ۱۰ درصد افزایش می دهد.

عضلات خود را تقویت کنید
بدن شما به طور مداوم در حال کالری سوزی است. حتی هنگامی که استراحت می کنید. اما نرخ سوزاندن کالری در بدن افرادی که عضله های بیشتری دارند بالاتر از سایر افراد است. هر کیلو عضله ۳ برابر هر کیلو چربی کالری استفاده می کند. این تفاوت در نرخ مصرف کالری توسط عضله و چربی در دراز مدت باعث می شود افرادی که عضله ی بیشتری دارند نسبت به افرادی که چربی بیشتری دارند بیشتر وزن کم کنند.

آب!

طبق تحقیقات انجام شده اخیر، نوشیدن آب، سرعت کاهش وزن را بالا می برد، بطوریکه با نوشیدن یک و نیم لیتر آب در روز سرعت متابولیسم، ۳۰ درصد بالا می رود. علاوه بر این آب اشتها را نیز کاهش می دهد و با حجم زیاد ادرار، سموم و مواد مضر بدن را دفع می کند. گاهی اوقات اغلب ما احساس تشنگی را با گرسنگی اشتباه می گیریم، این درحالی است که در واقع ممکن است فقط تشنه باشیم نه گرسنه! پس ابتدا دو لیوان آب بنوشید و بعد اگر گرسنه بودید غذا بخورید. ناشتا یک لیوان بزرگ آب بنوشید و در طول روز هم مقدار بیشتر آب مصرف کنید.

ورزش های هوازی انجام دهید
شاید ورزش های هوازی مانند ایروبیک به داشتن عضله های برجسته منجر نشود ولی اینگونه ورزش ها نرخ کالری سوزی بدن شما در ساعت های بعد از تمرین افزایش خواهد داد. پس علاوه بر انجام ورزش هایی که باعث تقویت عضلات می شوند، ورزش های هوازی را نیز از یاد نبرید.

مصرف پروتئین
از آنجا که پروتئین تاثیر گرمایی دارد، بدن شما برای هضم آنها باید کالری بیشتری بسوزاند. به همین دلیل، سعی کنید در همه وعده های غذایی خود پروتئین را بگنجانید.
در طول روز، ۵ تا ۶ وعده غذای سبک و مملو از پروتئین، همچون پنیر کم چرب، لوبیا، مرغ، ماهی یا کره بادام زمینی میل کنید. به این ترتیب، علاوه بر افزایش سوخت و ساز بدن، همیشه پرانرژی و سرحال هم هستید.

نوشیدنی های انرژی زا و تسریع سوخت و ساز بدن
بعضی از مواد موجود در نوشیدنی های انرژی زا منجر به افزایش روند کالری سوزی بدن می شوند. این نوشیدنی ها سرشار از کافئین هستند و کافئین باعث می شود تا بدنتان انرژی بیشتری مصرف کند. برخی از نوشیدنی های انرژی زا حاوی تورین هستند. تورین یک آمینو اسید است که به سوزاندن چربی ها کمک می کند.

اما مصرف این نوشیدنی ها ممکن است برای بعضی افراد عوارضی مانند افزایش فشار خون، اضطراب و مشکلات خواب به همراه داشته باشد پس حتما به مقدار مصرف آنها توجه کنید. به طور کلی مصرف این نوشیدنی ها برای کودکان و نوجوان ها توصیه نمی شود.

اجسام سنگین بلند کنید
هیچ چیز سوخت‌و‌ساز بدن را مانند عضله سازی بهبود نمی‌بخشد. و بهترین راه برای ساخت عضله، بلند کردن وزنه است. در یک مطالعه، محققان برای یک گروه از مردان ۶۰-۷۵ ساله که اندام نامناسبی داشتند، یک روال وزنه برداری تعیین کردند.

چربی بدن این مردان به تدریج کم و به عضله تبدیل شد، بهبود شرایط قلبی عروقی و متابولیک آنان همانند جوانان به نظر می‌رسید. به علاوه، در بررسی‌های پیشرفته در طب پیشگیرانه، به انجام تمرین‌های مقاومتی به عنوان موثرترین راه برای مبارزه با از دست دادن عضلات که در راستای افزایش سن پدیدار می‌شود، تاکید می‌کنند.

فلفل بخورید
ترکیبات موجود در ادویه ها بخصوص فلفل باعث افزایش نرخ سوخت و ساز بدن می شوند. اگر به غذایتان پودر فلفل قرمز یا سیاه اضافه کنید بدنتان کالری بیشتری سوزانده و شما به مرور تاثیرات آن را روی بدنتان مشاهده می کنید. اما در صورتی که مشکلات گوارشی دارید و پزشکتان شما را از مصرف فلفل منع کرده است، حتما به توصیه پزشکتان عمل کنید و از مصرف آن پرهیز کنید.

زود بخوابید
اگر شما وزنه بلند می‌کنید و بیشتر بازی می‌کنید به استراحت خوب شبانه نیاز دارید تا ماهیچه‌های شما انرژی از دست‌رفته را بدست آورند. خواب بسیار مهم است، یک ارتباط مستقیم بین استراحت ناکافی و افزایش وزن وجود دارد. اختلال خواب ذخیره سازی چربی را افزایش و توانایی بدن برای تنظیم سطح قند خون را مختل می‌کند.

گریپ فروت

تحقیقات انجام شده نشان داده است که کسانی که با هر وعده غذایی خود از نصف گریبپ فورت استفاده کرده اند، توانسته اند در مدت ۱۲ هفته، حدود ۴-۳ کیلوگرم وزن خود را کاهش دهند. مواد شیمیایی و حجم انبوه ویتامین ث موجود در مرکبات همراه با کاهش میزان انسولین، خود باعث کاهش وزن می شوند. این میوه به دلیل فیبر زیاد و پوسته ی نازک داخلی آن و در نتیجه هضم آسان تر، می تواند جایگزین خوبی برای پرتقال باشد.

ورزش های هوازی انجام دهید
شاید ورزش های هوازی مانند ایروبیک به داشتن عضله های برجسته منجر نشود ولی اینگونه ورزش ها نرخ کالری سوزی بدن شما در ساعت های بعد از تمرین افزایش خواهد داد. پس علاوه بر انجام ورزش هایی که باعث تقویت عضلات می شوند، ورزش های هوازی را نیز از یاد نبرید.

مصرف ماهی سالمون
سالمون مملو از امگا ۳، پروتئین و چربی های مفید است. این ماهی به عنوان بهترین منبع غذایی برای رژیم های سالم شناخته می شود. امگا ۳ موجود در این ماهی در متابولیسم بدن نیز نقش موثری دارد، باعث کاهش زمان هضم و جلوگیری از اشتهای بیشتر می شود.

مصرف کربوهیدرات را کاهش دهید
از خوردن هله هوله های شیرین و فرآوری شده و حتی آبمیوه های صنعتی بپرهیزید. در رژیم خود فقط به پروتئین بچسبید که سوخت و ساز بدن را به مدت ۱۲ ساعت تا ۳۰ درصد افزایش می دهد. این درحالیست که کربوهیدرات ها و چربی ها فقط تا ۴ درصد و برای مدت یکساعت باعث افزایش متابولیسم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *