میان وعده های سالم برای مدرسه

تغذیه مناسب قبل و بعد ورزش
میان وعده های سالم برای مدرسه
میان وعده های سالم برای مدرسه

میان وعده های سالم برای مدرسه

یک میان وعده‌ی سالم و مقوی تاثیر فراوانی روی حافظه‌ی کوتاه مدت، یادگیری و پیشرفت تحصلی فرزند شما دارد. این میان وعده علاوه بر حفظ سلامتی، انرژی مورد نیاز فرزندتان را نیز تامین می‌کند.

از طرف دیگر میان‌وعده می‌تواند از بروز بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون، چربی خون و بیماری‌های قلبی و سرطان پیشگیری کند. در حقیقت یک میان‌وعده‌ی سالم باعث می‌شود تا فرزند شما از همین سن در برابر این بیماری‌ها بیمه شود.

با همه‌ی فواید خوراکی‌های سالم، ساندویچ سوسیس، کالباس، همبرگر و تنقلاتی مانند چیپس، پفک و نوشابه‌های گازدار از پر‌فروش‌ترین خوراکی‌های بوفه مدارس هستند. این خوراکی‌ها علاوه بر ارزش غذایی پاییین، کالری زیادی دارند و این عوامل باعث چاقی می‌شوند.

بوفه‌ها که به دنبال افزایش فروش خود هستند، سعی می‌کنند بخش بیشتری از محصولات خود را به این تنقلات اختصاص بدهند. در این میان کار برای تهیه‌ی یک میان وعده‌ی سالم برای دانش‌آموزان سخت می‌شود. میان وعده‌ای که باید همه‌ی گروه‌های اصلی غذایی را در بر بگیرد.

میوه و سبزیجات

یکی از میان‌وعده‌های سالمی که می‌توانید برای فرزندتان در نظر بگیرید، میوه است. سیب یکی از میوه‌هایی است که برای زنگ تفریح گزینه‌ی مناسبی است. موز نیز میوه‌ای است که خوردن آن برای فرزندتان ساده است. با توجه به شروع شدن فصل پاییز می‌توانید از میوه‌های این فصل نیز استفاده کنید. نارنگی یکی از میوه‌های پاییزی است که از بروز سرماخودگی نیز جلوگیری می‌کند.

اگر می‌خواهی از میوه‌ای مانند پرتغال یا لیموشیرین استفاده کنید که خوردن آن به سادگی موز نیست، لازم است آن را برای فرزندتان پوست بگیرید. اما از آن جایی که این کار باعث می‌شود میوه تازگی خود را تا حدی ازدست بدهد، پیشنهاد می‌کنیم مصرف این میوه‌ها را به عصرانه‌ی فرزندتان منتقل کنید.

اگر فرزند شما از اضافه وزن یا چاقی رنج می‌برد، می‌توانید برای میان‌وعده‌های او کاهو، کلم، خیار، گوجه و خیار را در نظر بگیرید.

برگه‌های میوه و میوه‌های خشک

در بسیاری از آجیل‌فروشی‌ها اکنون انواع میوه‌ها به صورت خشک‌شده وجود دارد. علاوه بر این خود شما هم می‌توانید به سادگی بسیاری از میوه‌هایی را که در اختیار دارید خشک کنید سیب، گلابی، آلو، زردآلو، هلو، گیلاس، آلبالو و … از جمله میوه‌هایی هستند که به راحتی خشک می‌شوند. می‌توانید این میوه‌های را علاوه بر آجیل فروشی‌ها در خانه نیز به سادگی می‌توانید تهیه کنید.

برگه‌های هلو، زردآلو، انجیر خشک، توت خشک، کشمش و … علاوه بر تامین روی، مس، آهن، منیزیم و ویتامین Eمورد نیاز فرزندتان، برای درمان و پیشگیری از یبوست نیز مفید اند.

آجیل‌ها

آجیل از جمله میان‌وعده‌هایی است که سرشار از آهن، روی، مس، پتاسیم، منیزیم و … است. سعی کنی کمتر از آجیل‌های بسته‌بندی‌شده استفاده کنید؛ به این دلیل که، نمک‌‌ها و طعم‌های اضافه شده به این آجیل‌ها در دراز مدت اثر نامطلوبی روی سلامت فرزندتان خواهدداشت.

پسته، بادام، بادام‌زمینی، بادام هندی، فندق، گردو، تخمه کدو، تخمه ژاپنی، تخمه هندوانه، تخمه خربزه، تخمه آفتابگردان، سویا خشک، نخودچی و … اگر طعم‌دار نشده‌باشند، میان‌وعده‌های مغذی و بی‌ضرری هستند.

لبنیات

یکی از مریضی‌های شایع خصوصا در بانوان، پوکی استخوان است. اگر می‌خواهید فرزندتان را مقابل این بیماری‌ها ایمن کنید، باید از همین امروز از وجود لبنیات کافی در برنامه‌ی غذایی آن‌ها مطمئن شوید. بنابراین شیر را در میان‌وعده‌های فرزندتان قرار دهید. در کنار شیر مطابق میل خود و فرزندتان از خرما، موز و یا کیک استفاده کنید.

میان‌وعده‌های بی‌ضرر

میان وعده‌هایی که پیش از این پیشنهاد دادیم، از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. گروهی دوم میان وعده‌ها از نظر ارزش غذایی در جایگاه پایین‌تری قرار دارند؛ اما، برای فرزندتان مضر نیستند. این میان‌وعده‌ها را به طور روزانه در برنامه‌ی فرزندتان قرار ندهید و استفاده از آن‌ها را محدود کنید. بستنی، ژله، کاکائو، پاپ‌کورن و … در این دسته قرار می‌گیرند.

ساندویچ‌ها متنوع

در این بخش می‌خواهیم چند ساندویچ را به شما پیشنهاد دهیم که به سادگی تهیه می‌شوند و مواد مورد نیاز برای بالا بردن هوشیاری فرزندتان را نیز دارند.

ساندویچ پنیر و سبزیجات: پنیر در کنار سبزیجات، منبع کاملی از پروتئین را در اختیار فرزند شما قرار می‌دهد. مطابق میل خود و فرزندتان می‌توانید از سانویچ‌های پنیر و گوجه‌فرنگی، پنیر و خیار و پنیر و سبزی خوردن استفاده کنید.

ساندویچ پنیر و گردو: این ساندویچ علاوه بر مزه‌ی خوب خود، حاوی منابع فراوان فسفر، منیزیم و مس است. بنابراین می‌تواند هوش فرزندتان را نیز افزایش بدهد.

ساندویچ سیب‌زمینی و پنیر پیتزا: برای معطر کردن این ساندویچ، می‌توانید از جعفری استفاده کنید. این ساندویچ به یکی از خوراکی‌های مورد علاقه‌ی فرزند شما تبدیل می‌شود. کودکان به خوردن سیب‌زمینی علاقه دارند و ترکیب آن با پنیر پیتزا و جعفری، مزه‌ی بهتری نیز به آن می‌دهد.

شما می‌توانید از ساندویچ‌های مقوی‌تری نیز استفاده کنید؛ خصوصا اگر فرزندتان ضعیف جثه است. ساندویچ‌های کره پسته، کره بادام‌زمینی، کره عسل، کره مربا، خامه و کاکائو از پیشنهادهای ما هستند.

چند نکته در موردن میان‌وعده‌ها

اگر فرزند شما از آن دسته دانش‌آموزانی است که به دلیل دیر بیدار شدن صبحانه‌ی کاملی نمی‌خورد، به عنوان میان وعده برای او شیر وبیسکویت سبوسدار در نظر بگیرید. از فرزندتان بخواهید به علت شکر و اسانس فراوان موجود در نوشابه، شیر‌های طعم‌دار و آبمیوه‌ها، کمتر از آن‌ها استفاده کند.

مصرف بستنی‌های یخی و یخمک‌ها نیز خصوصا در سنین رشد، می‌توانند باعث به وجود آمدن تغییرات هورمونی و عصبی، حساسیت‌های شدید و عقب‌افتادگی شوند؛ زیرا، این مواد فاقد شیر و دارای طعم‌دهنده‌های غذایی هستند. بنابراین از فرزندتان بخواهید اگر می‌خواهد بستنی بخورد، از بستنی‌های شیری پاستوریزه استفاده کند.

اگر فرزند شما از آن دسته افرادی است که عاشق خوردن بیسکویت و ویفر هستند، از او بخواهید سراغ بیسکویت‌های کرمدار و شکلاتی نرود. استفاده از بیسکویت‌ها سبوسدار علاوه بر پیشگیری از یبوست، قند و چربی خون او را نیز به صورت ناگهانی افزایش نخواهندداد.

اگر فرزندتان به کیک و کلوچه علاقه دارد، پیشنهاد می‌کنیم خودتان برای او کیک بپزید. زیرا کیک و کلوچه‌های خریدنی به دلیل شکر فراوان و مواد فیبری اندک، پس از گذشت زمان کوتاهی دوباره احساس گرسنگی را در فرزندتان القا می‌کنند.

صبحانه، وعده‌ی بدون جایگزین

نیمی از دانش‌آموزان بدون صرف وعده‌ی صبحانه راهی مدرسه می‌شوند. یکی ازدلایل این امر این است که دانش‌آموزان صبح‌ها دیرتر از آنچه باید بیدار می‌شوند و بنابراین زمان کافی برا صرف صبحانه در اختار ندارند. هر چند این روند در کودکان دبستانی بیشتر مشاهده می‌شود؛ اما، دبیرستانی‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند. به هر حال صبحانه وعده‌ی با اهمیتی است و نباید حذف شود. بنابراین لازم است که پدر و مادرها نسبت به وعده‌ی صبحانه‌ی کودک خود حساس باشند و راه‌هایی برای تشویق او پیدا کنند.

یکی از موثرترین راه‌کارها این است که شب‌ها کودکتان را زودتر بخوابانید. در این صورت او می‌تواند صبح‌ها زودتر بیدار شود و اشتیاق بیشتری برای خوردن صبحانه خواهدداشت.

تعداد زیادی از دانش‌آموزان برای این که بتوانند بیشتر بخوابند، صبحانه را از برنامه‌‌ی خود حذف می‌کنند. شما به عنوان پدر و مادر باید مانع این کار آن‌ها شوید. زیرا وقتی فرزند خود را بدون خوردن صبحانه راهی مدرسه می‌کنید عملا او زنگ اول را که اتفاقا معمولا درس‌ها مهم‌تری در آن قرار دارند، از دست می‌دهد و حضور او در کلاس صرفا در حضور فیزیکی خلاصه خواهدشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *